Short Film | MareaHazli

Introduction | How I Meet En. Hazli

Tuesday, January 18, 2011




Ini lah tunang saya...nama dia Hazli berumur 30 tahun dan bekerja sebagai 3D Designer di Kuala Lumpur.. Hazli suka kepada muzik Metal seperti School death metal, death metal, black metal..ep..ep.. setakat muzik je tau tak lebih dari itu... Hazli ni suka kumpul stuff2 music macam cd, LP (vynil record a.k.a piring hitam) & metal band t-shirt...
kalau nak tau..nilai collections dia dah boleh tampung kenduri kawen kitaorang.. betapa banyaknye stuff dia..penuh rumah...huhuuhhu



Ini pula adalah saya yang bernama Maria berumur 29 tahun dan bekerja sebagai Interior Designer. Saya pun suka kumpul stuff gak tau..tapi bukan la kumpu stuff music tapi saya suka kumpul handbag dan juga kasut tumit tinggi a.k.a high heel hik hik..tau la yg i ni kurang ketinggian haruslah kena tambah aset untuk nampak tinggi hehehe.. saya suka lagu2 R&B macam Mariah Carey, Beyonce Knowles, Brandy Norwood, Usher ..sape lagi ye..emmm ramai lagi lah.sangat kontra dengan Hazli kan?... abis tu, takkan i kena minat metal gak kot..kang jadi minah metal ade yang kena luku ngan omak den...huhuhu


Walau bagaimanapun, kami tetap berkongsi minat dan hobi yang sama iaitu SHOPPING!! yeyyy!!!

Kami suka jalan-jalan cari makan..kalau keluar mesti nak cari tempat makan yang pelik-pelik.. eh tak de la pelik mcm makan makanan exotic ...cume suke try tempat2 yg kitaorg belum pernah try makan...

yang paling best kami suka travel...nanti dah kawen lagi senang nak g travel same2..sekarang ni belum boleh g travel same2 lagi... tungguuuuu....


Inilah dia permulaan kepada kisah cinta kami...
Kami belajar di Universiti yang sama dan dalam bidang yang sama..di situlah permulaan kami bertemu, berkenalan dan berkawan. Saya 'senior' dan Hazli adalah 'junior' saya.. ni mesti kes 'junior' mengurat 'senior'... eh tak lah...kami tak bercinta pun masa belajar...Hubungan kami setakat 'senior' dan 'junior' je tau ... tak main la cintan2 same course neh..nak nak ngan junior..wakakaka

Kami sama-sama belajar di UiTM Seri Iskandar, Perak dalam bidang Interior Design selama 3 tahun... selepas saya menamatkan pelajaran pada tahun 2003, kami terpisah dan membawa haluan masing-masing tanpa meninggalkan nombor telefon (sebab zaman tu tak semua student ade handphone)...susah dulu..tak mcm sekarang sume ade handphone.. senang nak contact..


Inilah Hazli yang sedang tekun bekerja...isy isy isy rajinnye..anak sapalah ni..?hehehe
Selepas tamat belajar Hazli meneruskan kehidupan dengan menceburkan diri ke alam pekerjaan.. meneruskan kehidupan dalam dunianya yang tersendiri... makan sorang2.. shopping sorang2...jalan sorang2...mr.lonely...
kalau sesape pernah terserempak ngan mamat rambut panjang ikat mcm samurai, pakai short pant, pakai metal band t-shirt warna hitam (baju dia tak de kaler lain..semua hitam) jalan sorang2 , pakai earphone kat KL ni..tak lain tak bukan dia adalah Hazli...hahahha


Saya pula terus melanjutkan pelajaran dalam bidang Sarjana Muda Senibina Landskap di UiTM, Shah Alam selama 3 tahun .. bertungkus lumus belajar untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang -->cemerlang lah sangat kannn huhuhu padahal buku2 tu pinjam awal semester buat pekasam kat bilik pastu hujung semester baru pulang kat library wakakaka... mase belajar memang best.. keluar makan dengan kawan-kawan.. shopping dengan kawan-kawan... jalan-jalan pun dengan kawan-kawan...
Lepas habis belajar saya terus kerja pada tahun 2007..


5 tahun kemudian...
Selepas 5 tahun kami hidup dalam dunia kami sendiri.. memang tak de terpikir pun pasal dia.. dia pun tak terpikir pasal saya... tak ingat langsung...tapi kami telah dipertemukan semula oleh seorang kawan kami pada Oktober 2008... Kali terakhir kami bertemu pada Jun 2003 di UiTM Seri Iskandar, Perak.. lame tu dekat 5 tahun gak lerr...


Inilah dia kawan kami yang bernama Embang.. hehe ni name panggilan mase belajar dulu sebab dia suka bersembang ahaks.. dia lah penyebab kepada pertemuan semula antara saya dengan Hazli... embang pinjam gambar ek..jangan marah... peace!


Pertemuan tidak dirancang itu terjadi pada bulan Oktober 2008 di LCCT, Kuala Lumpur. Ketika itu saya baru pulang dari Sabah atas urusan kerja. Embang secara suka rela menjemput saya di LCCT dan ditemani oleh Hazli. Waktu itu saya hampir-hampir tak kenal dengan Hazli ni sebab dia dah jadi apocalypse wakakaka ape taknye, dengan rambut yang panjang dah macam samurai, berbaju t-shirt metal band dan berseluar pendek. Dalam hati saya berbisik 'emmmm...stylo milo ais jugak mamat ni sekarang...' hehehhe..
Start dari situlah kami tukar nombor telefon konon-konon hubungan akan berpanjangan...


Tektik mengurat yang tidak berkesan....
Usaha Hazli untuk mengurat saya tidak berjaya apabila saya tidak membalas sms..kalau balas pun tapi lambat.. YM pun saya macam nak tak nak je kalau jawab.. sampaikan Hazli delete name saya dari YM dia...sob..sob..sedih... Hazli mengharapkan hubungan kami berterusan selepas pertemuan itu..tetapi kecewa...kesiannye...


Disember 2008 saya bercuti ke Eropah bersama keluarga selama sebulan... hubungan kami terputus lagi tanpa khabar berita...melepasssss lah lagiiiii.... :(


Pada 5 Januari 2009, selepas pulang dari bercuti hati saya tergerak dan ter'klik nama Hazli di YM untuk bertanya khabar..dah lame menyepi...

saya : hai...
Hazli : hai..eh, dah balik ke..?best berjalan..?
saya : hehehe...mestilah best...
Hazli : ade beli ape2 tak untuk aku..?
saya : ade..ko nak ape..? aku ade beli key-chain & fridge magnet..
ko nak negara mane?
Hazli : aku tak kisah..mane2 pun boleh...petang ni ko free tak?
saya : free..nape..
Hazli : jom g minum..?
saya : ok jugak..jom..nanti aku kasi ko souvenir sekali ek..?
Hazli : ok..aku call Gorgone jap..ajak dia sekali..


Inilah 'Gorgone' kawan kami.. mula-mula Hazli malu nak ajak saya keluar berdua.. Hazli pun ajaklah Gorgone keluar sekali dengan kami..saya dan Gorgone kerja satu ofis...Alasan je semua tu..hik hik... padahal dalam hati saya berkata ' ces! buat hape ajak Gorgone sekali..' hik hik... (gorgone jangan marah tau..)



1st Date
Saya memulakan langkah pertama untuk ajak Hazli keluar dating...

saya : 'Sabtu ni ko free tak?'
Hazli : 'Free.. kenape?'
Saya : 'Jom teman aku beli handphone..kite g Sg. Wang nak tak?'
Hazli : 'Uish..betul2 nak beli handphone ni..ok boleh...'
nak ajak keluar dating secara terang-terangan rase malu la pulak.. terpaksa la guna taktik nak beli handphone hehehe...
Pada 17 Januari 2009 , 2.00 pm kami parking kereta di Setiawangsa & naik LRT terus ke SG. Wang.. handphone yang saya beli hari tu Nokia Xpress music 5800...
lepas tu saya kidnap Hazli (sebab kalau setakat beli handphone kejap sangat kami keluar) saya cari alasan lain...emmm...
saya : 'pas ni nak g mane?'
Hazli : 'Balik lah'
'alamak! dia dah nak balik pulak...' cakap dalam hati jer...
saya : 'Boring lah dah nak balik..awal lagi ni... jom kite g The Curve nak tak? ko ade hal ke lepas ni?'
Hazli : 'Eh..tak de lah..maksud aku balik tu keluar dari KL...ok jugak g The Curve..jom..'
'yes!!' dalam hati je ok...hehehe
Dalam hati ade taman..hik hik..


Selepas peristiwa itu, kami meneruskan hubungan cinta kami... dan untuk mengimbau kenangan kami semasa belajar kami pun kembali ke UiTM Seri Iskandar Perak pada 5 Disember 2009 selepas 6 tahun.. kegembiraan kami disaksikan oleh signage baru UiTM Seri Iskandar, Perak... eh? signage UiTM dah tukar baru..? hehehe
suka betul korang melompat ek..?? ekekeke

ni la signage lame UiTM Seri Iskandar, Perak
geng AP117 batch ID/ tahun 2000


Pengorbanan...
Beberapa bulan kemudian, demi nak jumpa mak dan abah saya buat pertama kali atas tujuan merisik.. Hazli sanggup korbankan rambut kesayanganya zassssss yang telah disimpan selama 5 tahun (time tu bukan nak korban raya haji ye..time tu bulan puasa tahun 2009).. kalau ikutkan hati saya..saya tak kisah sebab saya lagi suka dia berambut panjang..baru lah stylo ahaks...tapi apakan daya...mak dan abah ku sangat tidak berkenan + sangat2 jaki jipang + tak bleh blah dengan orang yang berambut panjang...huk huk...


Setahun selepas bertemu....
Hubungan kami menjadi serius apabila Hazli menyatakan hasrat untuk bertunang. Lokasi lamaran itu dibuat di warung roti canai, taman permata berhadapan dengan restoran Syed Ali..hehehe..romantik tak? ahaks... kami couple tak lame.. setahun je... kemudian kami pun bertunang pada
2 Januari 2010..
dalam tempoh bertunang tu lah kami belajar mengenal hati budi masing2.. mula2 memang banyak masalah..dia tak paham saya..saya tak paham dia...kadang-kadang gaduh..pastu baik..gaduh..baik.... sebab adrenaline kami belum bersatu huhuhu... setelah adrenaline itu bersatu maka terhasilnya cas-cas ion positif dan negatif lalu menjadi natural (bajet ayat saintis ler tu..ahaks) so..sekarang kami dah faham sikit2 perangai masing2.. dah tak de masalah sangat..masalah kecik2 tu normal lah kan kan...P.Ramlee pun cakap 'sedangkan lidah lagi tergigit,...sambung sendiri la yek...thehehehe


Orang kata 'kalau dah jodoh tak kemana' walaupun kami bertemu kemudian berpisah, kemudian bertemu kembali dan berpisah kembali dan akhirnya bertemu lagi..akhirnya...
kini, kami dalam perjalanan menuju hari bahagia kami pada
20 November 2011
 amin...


psttt... sungguh skema ayat ku ini...wakakkaa



You Might Also Like

14 comments

SUBSCRIBE

Popular Posts

Like us on Facebook